Bye 2018, Welcome 2019!

Bye 2018, Welcome 2019!

Om me heen hoor ik veel mensen die goeie voornemens aan het maken zijn. De welbekende: meer sporten, stoppen met roken, afvallen... heb ik al regelmatig voorbij horen komen. 
Ook op mijn werk met clienten hebben we in de afgelopen weken terug gekeken op 2018. 
Dachten we regelmatig na over de vraag: "2018 was voor mij een jaar van......." 
Of "2018 bracht mij........."  En dachten we vooruit: "In 2019 gun ik mezelf dat......." 
en "wat heb ik daarvoor nodig?"

Ik maak graag haalbare doelen. Doelen waarvan je weet en vooral het vertrouwen in jezelf voelt dat je dat kunt. Er is niks meer demotiverend als een doel voor ogen hebben waarvan je denkt dat je het toch niet kunt halen. Dat geeft frustratie, het gevoel niet goed te zijn, te falen. 
Dus als jij goeie voornemens gaat maken: Stel dan haalbare doelen! Maak doelen waarvan je weet en het vertrouwen voelt dat je die kan behalen, of een flinke stap erin kan maken. 

En weet ook: Je hoeft het niet alleen te doen! Dus bedenk ook: wie of wat heb ik nodig om mijn doelen te kunnen behalen? 
Soms kan het helpen om ze op te schrijven op een blad wat je op een zichtbare plaats ophangt. Of een moodboard te maken. Of ze in een dagboek of Bullet Journal op te schrijven. 

Zelf doe ik dat laatste. In 2019 begin ik met Bullet Journalen en voordat ik de Januari paginaś ging maken hebben ik een pagina gemaakt met mijn doelen voor 2019. Waardoor ik er regelmatig even naar terug kan bladeren en ze kan lezen. Dat zorgt ervoor dat je ermee in contact en mee verbonden blijft. En het ene moment zal je je even meer verbonden voelen met het ene en het andere moment met het andere. 

Maar het is goed om ze voor jezelf te blijven herhalen. En niet alleen voor jezelf! Praat erover met mensen die dicht bij je staan. Misschien ontdekken jullie wel overeenkomsten of heeft degene goeie tips. In de afgelopen jaren heb ik al heel veel verschillende mensen gezien en gesproken en wat ik altijd heel leuk vond om te zien is als je dieper gaat dan die buitenste laag dat je dan heel veel overeenkomsten ziet en themaś tegen komt waar we als mens allemaal mee te maken krijgen. 
De een iets vroeger of later als de ander maar uiteindelijk hebben we er allemaal mee te dealen. Dus grote kans dat mensen om jou heen jouw doelen zullen herkennen. Er samen aan willen werken, of je vanuit hun ervaring kunnen adviseren, motiveren en ondersteunen.

Kort gezegd nog even mijn tips als het gaat om goeie voornemens maken:
  1. Maak haalbare doelen. Doelen waarvan je het vertrouwen hebt dat je ze kunt behalen of er een grote sprong in kunt maken.
  2. Bedenk naast de doelen ook wie of wat je erbij nodig hebt om ze te kunnen behalen.
  3. Schrijf dat beiden op of maak een moodboard. Maar hou nog ruimte over voor aanvullingen door het jaar heen.
  4. Blijf je doelen door de loop van het jaar heen voor jezelf herhalen op verschillende manieren. Door er bijvoorbeeld over te praten, of schrijven.
  5. Deel je goeie voornemens met mensen die dicht bij je staan. Dat kan echt heel nuttig zijn! Zowel adviserend als motiverend als ondersteunend. 

Reacties